Updates.
Selamat Datang .Sila lah follow dan komen ;)
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Selamat Datang..............

Assalammualaikum & Salam Sejahtera....

Selamat datang ke Blog Pembimbing Rakan Sebaya, Unit Bimbingan & Kaunseling SK Taman Dusun Nyior, Semoga dengan kehadiran laman ini akan membantu warga SKTDN dan semua pelayar dalam mendapatkan maklumat terkini dan info info tambahan bagi tujuan ilmiah, insyallah.
Walaubagaimanapun, laman ini masih baru dan masih dalam proses pembikinan diharap para pengguna bersabar dan insyaallah laman ini akan diupdate dari masa ke semasa..

Wednesday, November 9, 2011

15 Langkah Meningkatkan Keupayaan Otak



Otak anda adalah ibarat mahkota dalaman anda dan perlu dijaga dengan baik kerana dengannya lah anda berfikir dan melakukan pelbagai tugasan di dunia ini. Ada banyak kaedah sebenarnya untuk menjaga otak anda agar memorinya stabil dan semakin meningkat prestasinya.

1. Pastikan otak kita sentiasa aktif – Otak bukanlah seperti otot, tetapi biasa membuat latihan pada otak akan menyebabkannya mengembangkan sambungan saraf yang boleh membantu meningkatkan daya memori.
.
2. Kurangkan tekanan – Tekanan yang terlampau walaupun tidak akan menyebabkan kepada kerosakan otak, tetapi boleh menyebabkan memori kita semakin lemah. Sehinggakan tekanan sementara pun sudah boleh menyebabkan kita hilang daya tumpuan terhadap sesuatu konsep dan pemerhatian sesuatu.
3. Komitmen – Berikan komitmen terhadap suatu tugasan dan yakinkan diri kita bahawa kita akan dapat meningkatkan keupayaan memori otak ini. Jangan lemahkan diri kita dengan berfikiran negatif dan merasakan kita tidak bagus dalam mengingati sesuatu.
4. Buat senaman selalu – Senaman yang dilakukan hari-hari boleh juga membantu kesihatan otak dengan perjalanan darah yang baik.

5. Makan makanan yang bagus dan sesuai – Makanan-makanan untuk menambah memori seperti kismis dan kurma perlu diamalkan memakannya. Kismis dan kurma juga merupakan antara makanan sunnah Nabi Muhammad S.a.w. Dan tidak lupa juga banyak herba-herba yang bagus boleh kita amalkan. Dan elakkan makanan yang dapat mengurangkan prestasi memori otak seperti kepala ikan, organ dalaman binatang seperti hati, limpa dan seumpamanya. Dan pastikan tubuh kita sihat dengan memakan makanan yang elok-elok kerana Nabi Muhammad bersabda yang bermaksud “Perut adalah rumah kepada penyakit”. Otak yang sihat pada badan yang sihat.
6. Cuba latih memori dengan gambar – Ambil sekeping gambar dan perhatikan sejenak. Kemudian tutup gambar tersebut dan cuba ingat kembali apa kandungan dalam gambar tersebut. Latihkan sentiasa dengan bermacam-macam gambar.
7. Ulang-ulangkan apa-apa yang kita pelajari – Pengulangan demi pengulangan boleh membantu perkara itu untuk masuk ke dalam memori jangka panjang otak kita. “Practise makes perfect”.
8. Wujudkan imej-imej yang jelas dalam otak kita – Kita akan dapat mengingat sesuatu dengan lagi mudah jika sekiranya kita dapat memvisualkannya dalam fikiran. Cuba bayangkan imej-imej yang mudah diingati, yang agak luar biasa sedikit dan seumpamanya.
9. Kategorikan apa-apa yang ingin anda ingatkan – Jika anda mengkategorikannya maka ianya tidak akan berterabur atau berserabut. Jadikan ianya sistematik , barulah proses mengingat akan jadi lebih mudah, insyaALlah.
10. Selenggarakan hidup anda – Kehidupan kita juga mesti diselenggarakan dengan baik seperti letak barang-barang di tempatnya selalu, jangan meletakkannya merata-rata atau sekejap di situ sekejap di sini. Ini akan menyebabkan otak anda bercelaru untuk mengingatinya apabila anda terdesak berkehendakkannya. Kemudian catat mana-mana perlu dan lakukan segalanya dengan bersistematik setakat yang anda mampu.
11. Cuba amalkan meditasi – Kajian telah menunjukkan bahawa mereka yang selalu mengamalkan meditasi (tafakkur) berupaya untuk fokus dengan baik dan mempunyai memori yang lebih bagus.
12. Tidur yang elok dan cukup – Dapatkan tidur malam yang selesa dan cukup iaitu sekurangnya 7 jam.
13. Berikan masa untuk anda membentuk memori – Tidak perlu tergopoh-gopoh untuk meningkatkan keupayaan memori kita. Amalkan tips-tips untuk meningkat upaya memori dengan beransur-ansur. Bagi masa kepada otak anda agar dapat membiasakan diri dengannya.
14. Belajar dari kesilapan – Cuba lah ingati apa-apa sebagai latihan dan tidak mengapa jika salah atau tersalah. Anda boleh belajar dari kesilapan tersebut dan biasanya kita akan ingat peristiwa di mana kita melakukan kesilapan.
15. Berdoa dan bertawakkal pada Allah – Doa adalah senjata mukmin dan tawakkal hanya pada Allah agar mengurniakan kita otak yang sihat dan bagus. Wallahu a’lam.

2 comments:

  1. Otak memang penting..... Jika seseorang itu hilang ingatan pasti sukar untuk pulih... langkah-langkah ini memang bagus untuk meningkatkan keupayaan otak...

    ReplyDelete
  2. Otak sangat penting..oleh itu kita mestilah mendapat rehat yang cukup supaya otak cergas,badan cerdas.

    ReplyDelete

Followers